Wednesday 31 October 2012

Sejarah MKCT

Sejarah
Bermula dengan usaha tiga rider asal, iaitu Halimey, Rosdi, dan Azman, berkayuh bersama Kenny dan Fred dari Kedai Gainway Seksyen 13 (kini dikenali sebagai Wheelsman Cycle). Dari kenalan Halimey, Kem juga mula aktif berkayuh bersama 5 orang pengayuh asal ini (Kem pada masa itu terlibat aktif dengan Kelab Basikal Shah Alam KELAS). Dengan adanya Kem dan rakan-rakan dari Kelab Basikal Shah Alam (KELAS), pelbagai kayuhan di sekitar Shah Alam sepanjang tahun 2012 telah disempurnakan termasuklah Kayuhan Bulanan Sinar dengan sokongan MBSA.

Semakin lama semakin bertambah, dan Aunty yang baru-baru menjinakkan diri dalam sukan roadbike mula menyertai pengayuh-pengayuh ini sekitar bulan September 2012 dan mengajak ramai lagi rakan-rakan runner dan triathlete untuk menyertai kayuhan mingguan ini. 

Ingin merasa kayuhan di litar-litar lain, rider-rider mula berkayuh di luar Shah Alam termasuklah Genting Sempah untuk menambahkan pengalaman dan jarak kayuhan. Sehinggalah pada suatu hari cuti, beberapa rider dari team ini (yang pada masa itu masih belum ada nama team) menyertai suatu kayuhan oleh satu cycling team lain di Fraser's Hill.

Selepas turun dari puncak di Kuala Kubu Baru, di mana peserta-peserta kayuhan pada masa itu (dalam 6-7 orang yang tinggal) sedang menikmati makan malam, telah membuat keputusan untuk menamakan team ini sebagai MusangKing Cycling Team, sinonim dengan rider-rider pada masa itu yang majoritinya mengayuh MTB tayar durian. Musang dijadikan sebagai logo.

Jadi, di sini lah segalanya bermula.....
Pengayuh-pengayuh MKCT terdiri daripada pelbagai peringkat umur, 13 sehinggalah 55 tahun. Berlatarbelakangkan pelbagai bidang termasuklah pelajar (pengayuh muda), artis, pekerja kerajaan, ahli perniagaan, instruktor renang, dan lain-lain. Majoriti pengayuh MKCT memiliki MTB dan kini mula berjinak-jinak dalam arena roadbike.

Graduasi Sebagai MusangKing
Pengayuh-pengayuh MKCT hendaklah menawan tiga bukit yang mencabar iaitu:
a) Genting Sempah
b) Bukit Fraser
c) Cameron Highland
sebelum dinobatkan gelaran MusangKing...

No comments:

Post a Comment